Moto oprema i čemu služi

Šta je moto oprema, čemu služi? Iako vam pitanje deluje banalno, mnogi vam neće dati pravi odgovor, čak i oni koji voze motocikle.
Pre svega, volim reći i tvrdim da moto oprema nije garderoba već zaštitno sredstvo. Mnogi misle da se moto jakna nosi zato što je hladno na motoru i duva, to jeste opravdano za zimsku jaknu ali ne
i za moto jaknu koja ima sasvim drugu namenu.

Moto oprema spada u jedne od najsofisticiranijih ličnih zaštitnih sredstava i u neraskidivnom je spoju

sa vožnjom motocikla, te u troškove motociklizma uvek se mora uzeti i cena motoopreme.  Što će reći, ako želite da kupite mašinu od 3000eur, trebaće vam još najmanje 600 eur za opremu i to uvek morate imati na umu. Moto oprema je vrlo skupa.
Nažalost puno je primera i slika gde viđate motocikliste bez kacige (šlem bezvezni) ili samo sa kacigom kao minimum zaštitne opreme koju je zakon propisao. Tu pojavu nazivam ogromnom budalaštinom kojom se pokazuje nepoznavanje i nepoštovanje motocikla i njegovo totalno nerazumevanje. Nikada nećete iskusiti prave čari motociklizma i njegov pun potencijal ako u potpunosti ne koristite zaštitnu opremu.

Zašto, kako to moto oprema pomaže da na najbolji način iskusite vožnju motocikla?

Prvo što pomislite jesu vremenski uslovi, moto oprema vas štiti od vetra, kiše, zime i toplote. Ne možete voziti motocikl pokisli do gaća, smrznutih prstiju, bez vizira dok vam se insekti zabadaju u oči. Vrućina je za moto jaknu? Provedite 30 minuta zaglavljeni u gužvi na otvorenom kada temperatura dostigne i do 50c? Opekotine zagarantovane.
Sva duža ozbiljnija moto – tura uključuje promenu vremenskih uslova bez obzira što je leto i očekuje se “lepo vreme”.

What all my friends think and my mother thinks will happen to meDruga svrha moto opreme je zaštita tela pri nezgodi. Ovde se meša fizika i ona je nezgodna kada barata sa ljudskim telom koje nije predvidjeno niti je evoluiralo za velike brzine, jer ljudi samostalno ne mogu da se kreću brzo, osim onog crnje Usejina Bolta.
Neka statistika kaže da,  pri padu od preko 50km-h asfalt, za svaki km preko ti dere 1mm kože. Pri padu od 60km-h odraćete 1cm mesa. Sve brže od toga može rezultirati totalno dranje mesa do koske, pa čak i koske. Tu je i inicijalni udar zglobova u podlogu gde je uloga protektora da absorbuje silu i obezbedi klizanje do zaustavljanja. Dakle zaštita od abrazije medjutim, postoji druga strana, mračnija. Kako su neki poginuli a nosili zaštitnu opremu, jel im je tako suđeno? Odgovor postoji, vrlo kratak i tačan. Ne ubija brzina i klizanje sa 220km-h, ubija naglo zaustavljanje, odnosno udarac tela o ivičnjak, zid, karoseriju itd. Fizika je opet zla i nemilosrdna. Sila gravitacije se toliko uvećava, na desetine puta što rezultira da se unutrašnji organi raspuknu i otcepe što je momentalna smrt ili unutrašnje krvarenje koje je neosetno i nevidiljvo ali smrtnosno. Moto oprema nije svemoguća i nemojte biti u zabludi da ste neuništivi.

Šta je sa glavom, odnosno mozgom? Štiti ih kaciga.

Postoji više vrsta kaciga, lično verujem i opravdam samo integralnu kacigu. Vilica je po istraživanjima deo glave koji pri padu bude teško uništena u oko 32% slučajeva. Međutim kod oštećenja mozga nema pomoći niti sanacije i može se povrediti čak i sa integralnom kacigom. Kao što smo pisali, sila gravitacije pri udaru, odnosno naglom zaustavljanju lobanje, mozak unutar iste nastavlja da se kreće i nagnječuje se. Na tim mestima nagnjećenja može doći do fizičkog oštećenja. Pri tom, u tim milisekundama temperatura mozga može porasti i do 47c, što ga bukvalno izgori kao sijalicu u podrumu.
Pored toga, uloga kaciga je da vam štiti sinuse, oči i sluh. Vožnja u kojem se stvara buka viša od 85dB može prouzrokovati oštećenja sluha.
Dakle, od životne važnosti je upotreba kacige i to ne bilo kakve, već integralne sa homologacijom. Jako je bitno da bude odgovarajuće veličine i uvek propisno zakopačana, jer samo tako ima svrhu.

Moto jakna i pantalone, kao što smo pisali na početku teksta štite od vremenskih uslova i abrazije, zajedno sa protektorima koji štite zglobove od pucanja. Samo isključivo moto jakna i pantalone, bilo od kože ili tekstila. Ništa drugo ne dolazi u obzir i ne može izdržati na asfaltu. Moto oprema je šivena od specijalnih materijala koji su otporniji na cepanje i imaju potpuno drugačiji način šivenja i konstrukcije. Važnost moto pantalona potvrđuje i činjenica da noge gotovo uvek budu povređene u nesrećama.

Deo opreme koji se često zanemaruje jesu rukavice i čizme.
Šake su ekstremno komplikovano građene, jedna ima 27 kostiju. Koža i mišići na njima su tanki i ekstremno su osetljive na vremenske uslove na motociklu. Dugogodišnja vožnja bez rukavica može dovesti do reumatskih oboljenja. No, rukavice su pored tu da zaštite šake od abrazije i udara. Svi ljudi refleksno pri padu postavljaju ruke ispred tela i one pri brzini od 60km-h na primer, moraju zaustaviti telo od 100 kilograma. To je nemoguće. Jedino prave moto rukavice mogu pomoći i sprečiti veće povrede. One moraju biti preko zgloba sa mogućnošću da čvrsto osiguraju oko istog kako se ne bi svukle pri klizanju. Najbitnija zaštita je ona na dnu dlana, jer taj deo prima najveći udar.

Slična priča takođe važi za čizme, isključivo moto čizme, eventualno druge specijalnih namena. Obična obuća se raspada i cepa po asfaltu i što je jako bitno, ne pruža imobilizaciju skočnog zgloba. Plitka obuća ne štiti cevanicu. Pri tom, stopala su vam oslonac na motociklu, za razliku od automobila koji se oslanja u četiri tačke. Neka je motocikl težak 230kg, vi sa 100kg, saputnik 65kg i prtljag 35kg, to je već 430kg, skoro pola tone zadržati nogama pri manevrisanju po različitim podlogama. Ovde moram napomenuti da je stopalo veoma veoma ranjivo ako je nezaštićeno, mada se upotrebnom čizama skoro pa eleminišu povrede.

Da rezimirimo, nema ozbiljne vožnje i uživanja bez moto opreme i nije bezbedno. Ne postoji i zaboravite izgovor “Meni to neće da se vozim sporo”, “Vozim skuter ili kruzer”. Fizika je ista, 60km-h je isto bilo na skuteru, “Harleyu” ili ispali iz autobusa u pokretu.
Isključivo prava moto oprema, sve drugo nestaje zajedno sa kožom po asfaltu.
Od ekstremne važnosti je da imate na umu, brzina i klizanje ne ubija, već naglo zaustavljanje, tu oprema ne pomaže ali povećava šanse da se izvučete, nije svemoguća.

Pamet i kaciga na glavu, oprema na telo, bez jurcanja. Vežbajte kontrolu motocikla.

2 thoughts on “Moto oprema i čemu služi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s